سردار تقي مهري، رئیس پلیس راهور ناجا به مناسبت روز خبرنگار با حضور در خبرگزاري مهر، طي مصاحبهاي مفصل به موضوعات مختلف مرتبط با فعاليتهاي پليس راهور پرداخت. بخشهاي از اظهارات وي بدين شرح است:
- آمار جابجایی در تهران گاه به ۲۴ میلیون سفر در روز میرسد
- ما روزانه ۴۴/۵ نفر را در تصادفات از دست میدهیم. ۹۷۰ نفر روزانه در تصادفات رانندگی مجروح می شوند یعنی در سال ۱۶۲۰۰ نفر جانشان را در تصادفات رانندگی از دست می دهند و ۳۳۵ هزار نفر مجروح میشوند.
- سهم موتورسوارها ۲۰ تا ۲۴ درصد، سهم عابرپیاده ۲۰ درصد است.
- سال ۸۴ کشتههای ما در سال ۲۸ هزار نفر بودند این آمار کاهش چشم گیری داشته است.
- در حوزه اقتصادی ۶.۷ درصد تولید ناخالص ملی در تصادفات از بین میرود یعنی ۴۰هزار میلیارد.
- در کشور بیش از ۱۱.۵ میلیون موتور توسط پلیس پلاک گذاری شده است.
- در تهران چادرهایی در سطح شهر نصب کردیم و به موتورسوارانی که تخلفات بسیار به ویژه حادثهساز داشتهاند، آموزشهای اجباری دادیم.
- ما هم معتقدیم نوع تولید موتور در کلان شهرها نیاز به بازنگری دارد. باید میزان قدرت موتور کاهش پیدا کند و از موتورهایی که آلودگی کمتر ایجاد می کنند استفاده شود.
- در حوزه آموزش همگانی استفاده از بیمه، کلاه ایمنی و غیره شرایط نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است اما همانطور که شما هم اشاره کردید، مطلوب پلیس نیست.
- قبول دارم که فرهنگسازی در حوزه موتورسوارها دیرتر آغاز شده و نتایج آن چندان مطلوب نیست.
- اگرچه اصل و تعریف موتور سيكلت برای جابجایی نفر است اما واقعیت این است که موتور هم بار میبرد، هم مسافر و هم وسیله تفریحی شده است. همکاران ما در پلیس تمرکزشان را بر موتور بیشتر کردهاند و هر نوع تخلفی را متوقف و آموزش میدهند. شما این روزها میتوانید بحث طرحهای ویژه موتورسواران را در سطح شهر مشاهده کنید.
- ما با فعالیتهای اینترنتی و استفاده از فعالیتهای نوین مخالف نیستیم، اتفاقا از آنها حمایت هم میکنیم. قطعاً این استارت آپها میتوانند منشاء خدمات بسیار باشند و به کاهش آلودگی و سرگردانی موتورها بیانجامند اما باید ساماندهی شوند.
پلیس در مورد این استارت آپها نظراتی دارد. شورای عالی ترافیک ساماندهی استارت آپها را در دستور کار دارد و جلسات بسیاری هم با آنها برقرار کرده است. با توجه به نگاه مثبتی که به استارت آپها داریم، این ساماندهی و برگزاری جلسات میتواند بسیار مفید باشد.
نظر شما